maandag 13 december 2010

Reactie "iets over gamie"

Omdat het niet paste in het reactie gedeelte, omdat het meer dan 5.000 karakters waren, plaats ik het hieronder:

Ik vind jullie beide reacties erg interessant en het deert mij daarom ook niet dat er schrijf fouten in staan Paul, want die maak ik zelf ook veelvoudig. Ik kan uit beiden reacties wel iets interessants halen waar ik wat meer mee kan als het gaat om andere onderwerpen om over te schrijven.

Ik neem mezelf weer even als populair voorbeeld om te laten zien waar ik het mee eens ben en wat ik wil bediscussieren. Ik begin even met Paula’s reactie dat er een verschil is tussen mannen en vrouwen als het gaat om vreemd gaan. Ik ben het wel redelijk met haar eens en kan natuurlijk niets af doen aan het feit dat het voor haar zelf geld, maar ik denk dat het interessant is om te kijken hoe mannen en vrouwen naar vreemd gaan kijken en in hoeverre dat is beïnvloed door de maatschappij. Voor een groot deel waarschijnlijk, maar op welke manier en wat wordt er precies van je verwacht.

Praat je als man met je vrienden over hoe je bepaalde leuke gesprekken over emoties hebt gehad met je vriendin? Misschien wel, maar dat zal niet bij mannen wellicht niet altijd het geval zijn. Mannen en vrouwen hebben een soort van gender bepaalde praatgroep waar ze bij horen. Om de grenzen van die groep te overkomen, zou het denk ik kunnen helpen om jezelf bewust te laten worden van de conventies binnen die groepen om ze vervolgens af te kunnen breken. Op die manier kun je denk ik dichter bij elkaar komen als partners binnen een heteroseksuele relatie. Dit is wellicht anders binnen een homoseksuele relatie, waarin je al in dezelfde genderpraatgroep hoort. De term genderpraatgroep is overigens een gevaarlijk begrip denk ik, maar ik zal deze paragraaf nog wel eens uit werken tot een blogentry door er eens een stevig eindje tegen aan te denken.

Verder kan ik me wel vinden in de redenatie van Paul, maar ik denk dat ontevredenheid toch een grote factor kan zijn in het niet langer monogaam blijven. Dit kan verscheidene oorzaken hebben, wellicht blijft het bij een incident, maar het gegeven dat het een impuls is, zegt nog helemaal niets over de achtergrond van de escapade. Impulsen moeten ook ergens vandaan komen. Het kan zijn dat je dronken was of bijvoorbeeld of omdat je niet tevreden bent met je seks leven of omdat je het gevoel hebt dat je partner je niet begrijpt. Ik noem maar een aantal dingen, er zijn nog meer mogelijkheden denk ik.

Ik weet ook niet in hoeverre de angst voor de beëindiging van een relatie door escapades een voeding zou bieden voor een systematische basis voor escapades. Het zou dan ontevredenheid in de hand werken, maar ik zie niet direct hoe dat in zijn werk gaat. Kortom, ik snap de redenatie hierachter niet helemaal. Probeer je nu te zeggen dat wanneer er reeds een escapade is geweest dat er meerdere zullen volgen vanwege angst? Of dat er juist kans is op escapades, ook al zijn er nog geen geweest en dat dit proces het gevolg is van angst?

Nu reageer ik graag even op de reactie van Katha, waarbij ik gaarne een hypotethische houding aan neem en mezelf even als onafhankelijke partij beschouw. Stel nu dat je vriend vreemd gaat en je komt er achter, wat wel een voorwaarde in deze hypothese is, en hij heeft vervolgens geen spijt, wat doe je dan? Hij vertelt je dat hij nog steeds even veel van je houdt en je nog steeds even graag ziet, maar het spijt hem niet. Het spijt hem niet omdat het voor hem gescheiden is en het er niet echt toe doet. Als je een bepaalde waarde hecht aan monogamie is het niet heel verwonderlijk dat je jezelf geschaad voelt als dat denkbeeld wordt verstoord bij jezelf. Juist als er op vertrouwd wordt dat de relatie monogaam is en deze blijkt dat niet te zijn is het vertrouwen geschaad. Als men, zowel man en vrouw, want er wordt vaak van uit gegaan dat het altijd de vrouw is die monogamie wilt, minder waarde hechten aan de verbondenheid tussen liefde en seks, dan zou vreemd gaan ongetwijfeld een minder groot issue zijn.

Ik kon het nog extremer maken. Stel nou dat je seks ziet als een sport die draait om genot. Veel atleten gaan naar verschillende clubs om ervaringen op te doen bij verschillende trainers, als je je partner nog beter wilt bevredigen, moet je gewoon bij verschillende clubs langs gaan om te trainen. Die analogie klinkt misschien ver gezocht, maar als je beiden sterk in een relatie staat, denk ik dat dit best mogelijk is. Nu zou een tegenargument kunnen zijn dat je er dan gevoelig voor bent om verliefd te worden op een ander. Misschien, maar dat ben je ook als je met andere mensen praat.

Het onderscheid dat er gemaakt wordt tussen mannen en vrouwen als het gaat om het standpunt tegenover vreemd gaan vind ik totaal absurd. Vrouwen en mannen doen niet voor elkaar onder als het gaat om vreemd gaan. De motiefen er achter zijn misschien anders, maar als ik het om draai, dan zijn het juist de vrouwen die vreemd gaan vanwege liefde en mannen alleen maar om de seks. Ik geloof niet in dat onderscheid en denk dat mannen en vrouwen het vaak om dezelfde redenen doen. Ik wil best geloven dat het voor jouw specifiek het geval is, maar ik heb ook andere gevallen mee gemaakt waarbij ik bedragen werd en dat ging volgens mij voornamelijk om het seksuele experiment. Ik heb het zelf ook gedaan en dat was dan weer meer met een amoreus motief. Dus die genderdistinctie wil ik graag van de hand doen.

Ik denk dat we ondanks de conventies gelukkig toch een hele goede en open discussie hebben gehad met zijn allen. Jaloezie zal wel bestaan zonder conventies, maar ik heb het af gezworen. Dat klinkt misschien heel vreemd, maar jaloezie heeft nog nooit iets goeds gebracht. Jaloezie is iets waar je gehoor aan geeft of niet, heel simpel. Jaloezie is een keuze die je maakt, je moet je er alleen bewust van worden. Loyaal ben je als je na komt wat je afgesproken hebt. Stel nu dat je af spreekt dat je een open relatie hebt en je wordt boos als je vriend of vriendin met een ander naar bed gaat, ben je dus niet loyaal. Het is dus inderdaad volledig afhankelijk van conventies en van de aannames die worden gemaakt bij het aangaan van een relatie. Voor mij persoonlijk geld dat ik ook mijn interesses verlies voor andere vrouwen om me heen, maar dat komt omdat de meesten niet zo interessant zijn als jij en ook niet zo mooi.

Enfin, dit is een veels te lange reactie. Ik gebied jullie daarom ook op te houden met reageren, want ik wil ook wel eens iets nieuws voor mijn blog schrijven. Iets over roodharige vrouwen of over Zombie Land en wat voor een anti-feministische film dat eigenlijk is of over weer iets anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor uw, waarschijnlijk, zeer belangrijke bijdrage!