maandag 2 november 2009

Op tenen staan

Vandaag is het vijf jaar geleden dat Theo van Gogh is overleden op niet natuurlijke wijze. Hij is in zijn buik gestoken door een extremistische moslim, iemand die in de naam van zijn God een mens dood maakte. Ik vind het jammer. Messteken ruilen voor woorden. Woorden waarvoor je toch wel een schildje kunt opbouwen, wat voor messen toch iets moeilijker is. Daarbij was de buik van Theo niet echt makkelijk te missen. Net als de oren van gelovigen als het om woorden gaat, zeker als zij ze 'beledigend' vinden. Dan schijnen die oren opeens als radio-antennes te werken. Ik walg van het feit dat mensen dingen denken te kunnen rechtvaardigen met een abstract begrip. Er zijn hele politieke partijen om begonnen, maar als ik voorstel om de partij voor de liefde op te richten, zouden mensen mij raar aan kijken. Hoewel, als je er een goed verhaal aan weet te koppelen, dan moet het vast nog wel verkoopbaar zijn aan het Nederlandse volk.
Theo van Gogh is een martelaar geworden door een facet van het gedachtegoed waar hij voor stond, namelijk de vrijheid van meningsuiting. De laatste tijd is die gefocused op de islam, wat natuurlijk niet geheel onterecht is. De islam is door de politiek te knuffelbaar geworden, maar het is en blijft net als het christendom een religie, die allen op grote schaal indoctrine toepassen en homohaat trachten te verspreiden. Nu zijn christenen daar wel een beetje op terug gekomen en hanteren ze een gedoogbeleid, maar moslims zijn daar nog wat minder soepel in. Dit zijn feiten. Sommige mensen ergeren zich alleen al aan feiten en aan degene die ze presenteert. Ik ken mensen, die niet religieus zijn, die, als je ze een homo noemt, de pan uitflippen, omdat ze het idee hebben dat ze net verkracht zijn. Dit gaat mij te ver en ik vind dat niet het recht om te beledigen, maar het recht om je beledigd te voelen, ingeperkt moet worden. Dat is natuurlijk een grapje, want ik voel me elke dag beledigd door allerlei religieuze uitingen op straat, televisie en dergelijke. Ik loop toch ook niet de hele dag rond met een tekst op mijn voorhoofd waarop staat 'Evolutie über alles.' Dit zou overigens wel terecht zijn, want het is helemaal waar. Evolutie staat boven alles. Als ik een andere participant van mijn leefomgeving zou vermoorden, zodat ik meer succes zou hebben bij de andere sekse, dan heb ik meer kans om me voort te planten. Survival of the fittest. Ik kan me alleen niet voorstellen dat Mohammed B. zich bedreigd voelde door Theo van Gogh.

Om toch nog even in te spelen op de vrijheid van meningsuiting, wil ik bij deze ook nog even mijn mening uiten. Ik vind het idee dat onze wereld gecrëerd zou zijn door een man in de lucht abject en idioot. Ik vind mensen die in de naam van die onbestaande man handelen nog veel abjecter en idioter en ik vind mensen die in de naam van die onbestaande man moorden het abjectst en idiootst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor uw, waarschijnlijk, zeer belangrijke bijdrage!