donderdag 1 oktober 2009

Megalomaan

"Wie megalomaan is, ziet zichzelf als belangrijker of machtiger dan zijn omgeving of schrijft zichzelf bijzondere talenten toe." Deze quote is genomen van de gerenommeerde site Wikipedia, waar jullie allen waarschijnlijk wel bekend mee zijn.

Ik schrijf ook en ik probeer mijzelf daarmee ook bijzondere talenten toe te dichten/schrijven. Ik vind mijzelf daarentegen niet belangrijker of machtiger dan mijn omgeving. Voldoe ik dan wel aan de term 'megalomaan'. Ik weet het niet, maar ik hoop het wel, want het klinkt best goed; megalomaan. Megalomaan is naar mijn idee te vaak gebruikt in een populaire context, zoals de Amerikaanse band Incubus er in die context gebruik van gemaakt heeft. Zij refereren er naar als naar iemand die een 'te' grote ego zou hebben. Dat is zeer zeker niet het geval. In mijn ogen kan iemand niet genoeg ego hebben of kan zijn of haar ego niet groot genoeg zijn en wel om de volgende reden. Volgens Freud was een ego iets dat twee onderbewuste verlangen in bedwang hield, namelijk het seksuele verlangen en de woede die er in, volgens hem, ieder mens te vinden is. In dat perspectief is een ego een goed systeem die de balans bewaart binnen een mens zelf.

Hoe meet ik iemand zijn of haar 'populaire' , door Incubus in het lijf geroepe, ego eigenlijk? Ik kan alleen van mezelf inschatten hoe groot ik denk dat mijn ego is. Ik zal mijn ego dan naast een maatstaf moeten leggen. Die maatstaf bestaat dan waarschijnlijk uit de ego's die ik van mijn omgeving kan waarnemen. Na de ego's in mijn omgeving van dichtbij bestudeerd te hebben, kom ik tot de conclusie dat die van mij niet veel groter is dan die van anderen. Tot dusver moet ik dan ook tot de conclusie komen dat ik in de ogen van Incubus dus geen megalomaan ben. Toch schrijf ik mijzelf bepaalde bijzondere talenten toe. Ik moet misschien 'bijzonder' even nader verklaren. Bijzonder betekent exceptioneel of verregaand en nog wat andere definities. Ik, in mijn meest objectieve zelf, vind dat mijn schrijfkunsten met deze definities betiteld zouden mogen worden. (Wat een boel modale woorden zeg.) Dat gezegende te hebben, ben ik dan toch eenderde megalomaan.

Wilt u, als lezer zorgen dat ik een partiële megalomaan blijf dan dient u niet te reageren op dit bericht. Wilt u daarentegen mijn denkbeelden bevestigen en mij vertellen dat ik oprechte conclusies heb getrokken aangaande mijn schrijven, laat dit dan door middel van een berichtje aan mij weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor uw, waarschijnlijk, zeer belangrijke bijdrage!